Президентські вибори – 2019 запам’ятаються українцям великою кількістю брехні і чорного піару. Заперечувати цей факт, думаю, ніхто не стане. Одна з особливостей цьогорічного політичного сезону — реклама кандидатів у телевізорі і антипіар у соціальних мережах. На все це політичні штаби не шкодували сотні тисяч доларів.
18 березня Фейсбук відкрив інформацію про вартість публікацій із політичною рекламою й антирекламою. І з’ясувалося, скільки грошей політики витратили на зменшення рейтингу своїх опонентів. В останні місяці перед виборами активізувалися десятки Інтернет - сторінок із закликами не голосувати за певних кандидатів. Деякі рекламні публікації коштували понад 10 тисяч доларів.
«Детектор медіа» проаналізував приблизні витрати двох кандидатів: Петра Порошенка і Володимира Зеленського на антирекламу опонентів.
Порошенко — «корупціонер і агент Москви»
Рекламні дописи проти Петра Порошенка базуються переважно на твердженнях про його зв’язки з Росією, корупційним оточенням, бізнесом на Укроборонпромі та апеляцією до погіршення життя українців.
Найпомітнішою серед сторінок, які публікують антирекламу проти Петра Порошенка, є спільнота «АнтіПор» із аудиторією майже півмільйона підписників. Сторінка створена 21 січня цього року. Її адмініструють 6 людей, усі з України.
На сторінці опубліковано 9 рекламних дописів, більшість із яких — у березні.
Більша частина рекламних постів пов’язана із розкруткою сторінки та містить фото з коротким текстом на кшталт: «Рішення Президента щодо підвищення тарифів на газ на 23% переходить вже всі межі! Згодні? — Ставте лайк!».
Було ще два дописи — відеонарізка виступу міністра МВС Арсена Авакова із критикою Порошенка та розслідування від «1+1» — «Українські сенсації. Чорний кеш Порошенка».
Загалом на рекламу зі сторінки витратили від 12 тис. до 40 тис. доларів.
Іншою спільнотою, що активно критикує Порошенка, є група «Петро Incognito». Її створили наприкінці січня цього року. Більшість рекламних постів сторінки «Петро Incognito» розраховані на жіночу цільову аудиторію та мають дуже чітке географічне таргетування. Наприклад, один із дописів налаштований для показу лише жінкам Вінницької області, віком 35–44 роки.
Більша частина реклами демонструвалася без відповідного застереження «Політична реклама», тому адміністрація соцмережі припинила платний показ цих дописів одразу після виявлення.
Зеленський — «Бенін клоун»
Основний меседж антиреклами у Фейсбуку проти Володимира Зеленського — «артист є проектом олігарха Ігоря Коломойського та не має досвіду в політиці».
Серед найбільш активних сторінок із антирекламою кандидата у президенти — проекти із назвами «Бенін клоун» (дві сторінки — українською та російською), «Слуга урода», «Коломойський — президент» та інші.
Сторінку «Бенін клоун» створено 31 жовтня 2018 року. Її адмініструють 13 людей, із яких один із Туркменістану та 12 з України. За весь час зі сторінки було опубліковано 9 рекламних постів, які в основному стосувалися просування самої сторінки та містили фото із коротким текстом (Наприклад: «Клоун Зеленський має вибачитися за брехню щодо бізнесу в Росії! Згодні? — Ставте лайк!»).
Розкрутка сторінки коштувала від 6 тис. до 27 тис. доларів. На російськомовну сторінку «Бенін клоун» витратили приблизно таку ж суму. Загальний обсяг підписників сторінок — майже 270 тис. Наразі сторінка видалена.
Сторінку «Слуга урода» створено 14 грудня 2018 року. Нею керують 50 людей, 43 із яких перебувають в Україні, троє в Туркменістані та по одному в Австрії, Бельгії, Індії та Росії. Сторінка має порівняно невелику кількість вподобань — понад 10 тис., однак на неї витрачено значно більше коштів, ніж на «Бенін клоун».
Загальна сума грошей, витрачених на рекламу дописів сторінки «Слуга урода», — в межах від 20 тис. до 90 тис. доларів.
Майже вся реклама зі сторінок «Слуга урода» та «Коломойський — президент» демонструвалася без відповідної позначки «політична реклама», тому після ідентифікації адміністрація Фейсбуку припинила її показ. Станом на 2 квітня активної реклами на сторінці немає.
Найдорожчою антирекламою є допис зі сторінки «Коломойський — президент». На показ 40-секундного ролика про те, що Зеленський і Тимошенко є маріонетками олігарха Ігоря Коломойського, витратили від 10 до 50 тис. доларів. Допис побачили 1,3 млн користувачів Фейсбуку. Наразі сторінка недоступна для перегляду.
Отож, як видно, опоненти Зеленського витратили на антирекламу свого візаві значно більше коштів. Втім, ефект від неї, вочевидь, мінімальний. Українці й самі розібралися, що відбувається в країні, і тепер, точно, не дозволять себе ошукати.