Останнім часом у редакцію «Сільського вісника» надходять численні скарги щодо якості пасажирських перевезень у напрямку “Олександрія-Протопопівка”, який обслуговує підприємець Ірина Хованська. Стосуються, зокрема, недотримання чіткого графіка руху автобусів, їх незадовільного технічного стану. Як говорять очевидці, траплялися випадки відмови гальм і задимлення салону та відсутності заміни автобусів у разі поломок.
З огляду на актуальність теми, яка зачіпає інтереси багатьох людей, наш журналіст спробувала з'ясувати, чи будуть запровадженні якісно-нові зміни на даному маршруті, починаючи з нового року? За роз’ясненнями ми звернулися до місцевих експертів. На жаль, поспілкуватися з самими перевізниками, поки що не вдалося.
На прохання редакції «СВ» ситуацію спершу коментує начальник відділу економічного розвитку і торгівлі Олександрійської РДА Ірина Кравчук, відповідальна за транспортні перевезення в Олександрійському районі.
— «Олександрія – Протопопівка» - внутрішньорайонний маршрут, перевезення на якому здійснює ФОП І. Хованська. Договір з нею укладено від 21 травня 2018-го і до 22 травня 2021 року, терміном на 3 роки. Вона була єдиним претендентом, що подав заяву на участь у цьому конкурсі. Та отримала єдину пакетну пропозицію, що формується з кількох прибуткових і збиткових маршрутів. У цілому їх сім. Зокрема — «Олександрія – Протопопівка», «Олександрія – Косівка», «Олександрія - Бутівське», «Олександрія - Лікарівка», «Олександрія- Світлопілля», «Олександрія – Нова Прага» (до Прогресу)».
Щодо маршруту «Олександрія – Протопопівка», то він складається з 20 оборотних рейсів. Час між ними, за умовами договору, складає від 30 хв. до 1 год. 25 хв. (останній рейс).
Маршрут сьогодні обслуговує два «ПАЗи» загальною пасажиромісткістю 42 особи, із яких 23 сидячих та 19 стоячих, а також ГАЗ 2705 (за умовами договору здійснює останні два рейси).
Стосовно скарг щодо незадовільного технічного стану даного транспорту, то можемо повідомити, що відповідно до ст. 35 Закону України «Про дорожній рух», він підлягає обов'язковому технічному контролю органами Міністерства внутрішніх справ України і, незалежно від строку експлуатації, здійснюється двічі на рік. Також законодавець передбачив, що кожного дня перед виїздом на рейс автобуси повинні проходити передрейсовий огляд з відміткою механіка у шляховому листі.
Також варто сказати, що на маршруті «Олександрія – Протопопівка» протягом минулого року ФОП І. М. Хованська здійснювала перевезення працівників освіти, охорони здоров’я та інших категорій соціальної сфери за 50 % від вартості квитка. Це виконувалося на добровільній основі та за власний рахунок. Вартість таких знижок у 2018 році склала близько 150 тис. грн.
Керівництвом Олександрійської РДА постійно проводиться робота з перевізником ФОП І.М Хованська щодо безумовного дотримання умов договору про перевезення пасажирів.
Своє бачення у вирішенні логістичних проблем Приютівської ОТГ коментує і очільник громади - Андрій Коломійцев.
— Пасажирські перевезення — це, насамперед, бізнес, незважаючи, що транспортники обслуговують і велику кількість пільговиків. Пільги гарантуються державою та мають відшкодовуватися з державного або з місцевих бюджетів. З 2016 року, після впровадження бюджетної децентралізації, державний бюджет повністю припинив фінансування пільг. Це дуже важливий аспект. І не варто про нього забувати.
Якість пасажирських перевезень викликає чимало запитань у мешканців всієї громади, зокрема, і Приютівки та Протопопівки. Люди звертаються до мене з пропозиціями забезпечити проїзд на території більш комфортабельними та пасажиромісткими автобусами. Можливо зробити все, але треба врахувати декілька аспектів. Перша умова – великі пасажиромісткі автобуси треба десь взяти. Один із варіантів — створення комунального підприємства та придбання автобусів. Або ж має прийти інвестор і запропонувати надання послуги з перевезення пасажирів. Друга умова — бізнес буде вимагати, щоб його доходи відповідали очікуванням і покривали всі видатки: на заробітну плату, паливо, запчастини, амортизацію. Звичайно, варто пам’ятати про прибуток.
Як не парадоксально це звучить, але наслідки таких змін можуть не задовольнити жителів громади. Сьогодні на маршруті курсують три автобуси середньої місткості з інтервалом руху 40-45 хвилин. Якщо будуть великі автобуси, їх кількість, ймовірніше, має бути зменшена до 2-х, і частота їх руху вже ніяк не буде 40-45 хвилин.
На сьогоднішній день виконання умов для заміни рухомого складу обмежується купівельною спроможністю населення. Має бути забезпечений стабільний попит. Автобуси та паливо будуть купуватися за ринковими цінами. Відповідно і вартість квитка має відповідати ринковим тенденціям. І це є одним із стримуючих факторів для розвитку пасажирських перевезень по всій країні. Не секрет, що є багато населених пунктів, які забезпечені транспортним сполученням незадовільно, та які взагалі не забезпечені транспортним сполученням.
Зазначу, що протягом декількох місяців 2018 року проводилися перемовини з потенційним інвестором, який пообіцяв розглянути можливість придбання великих автобусів, але різке здорожчання вартості дизельного пального восени 2018 року призупинили угоду. Відповідно, виникла необхідність в пошуку іншого інвестора, чим ми, наразі, і займаємося.
Про особливості пільгового проїзду у громадському транспорті з нами також поділилася Ірина Табачкова, керівниця районного управління соцзахисту.
— За чинним законодавством пільговий проїзд різним категоріям населення (у тому числі учасникам бойових дій, учасникам АТО та інвалідам війни, інвалідам I-II категорії, дітям з багатодітних родин, пенсіонерам та іншим категоріям) відшкодовується лише за рахунок місцевих бюджетів. І це стосуються перевезень на різних видах транспорту — автобусах, залізниці і таке інше. Законом передбачена готівкова та безготівкова можливість виплати таких пільг. І може відбуватися шляхом цільової видачі готівки пільговикам на руки, або відшкодуванням проїзду транспортним підприємствам. На території різних сільських рад Олександрійського району прийнято рішення про те, що такі компенсації здійснюватимуться лише у безготівковій формі.
А загалом же на Олександрійщині пільговим проїздом охоплено майже 8 тисяч осіб з 34 тис. мешканців. На монетизацію має право трохи більше 2 тис. громадян, бо за законом пенсіонерам вона не передбачена.
Інші види пільг, які ініціюють самі перевізники, зокрема і ФОП І.Хованська, можуть відшкодовуватися з місцевого бюджету на основі і за рахунок прийняття відповідних цільових програм. Але, якщо таких не існує, то підприємець здійснює благочинність, враховуючи соціальну складову окремої території чи окремих категорій населення.
У газеті ми готові розмістити експертні думки й інших респондентів. Передусім, сподіваємося почути підприємця Ірину Хованську. Якщо маєте таке бажання - звертайтеся!