Інклюзивно-ресурсний центр на території Олександрійського району створено у березні 2017 року рішенням районної ради. Покликаний він забезпечити права дітей з особливими освітніми потребами віком від 2 до 18 років, які проживають на території району, на здобуття дошкільної та загальної середньої освіти. Знаходиться в орендованому приміщенні Новопразької школи-інтернату, а очолює з перших днів його функціонування Ольга Валеріївна Коваленко.
Вона розповідає, що сьогодні діти з особливими освітніми потребами потребують рівного доступу до якісної освіти. Саме інклюзивно-ресурсний центр може надати дітям з особливими освітніми потребами, у яких є потреба у індивідуальній чи інклюзивній формі навчання, рекомендації, допомогу та висновки для здобуття ними якісної освіти. Для цього центр використовує у своїй роботі сучасні методики, технології, інноваційне обладнання, інтенсивно-педагогічну та психолого-педагогічну діагностику та корекцію.
На перших етапах роботи центру його штат був недоукомплектований і лише восени 2018 року туди прийшли працювати практичний психолог, два вчителі-логопеди, вчитель-реабілітолог, два вчителя-дефектолога, тож нині заклад потребує лише одного практичного психолога.
В Інклюзивно-ресурсному центрі діти не навчаються, як у звичайних школах. Вони приходять чи приїздять до центру у вільний від навчання час та відвідують корекційно-розвиткові заняття, отримують психолого-педагогічний супровід від кваліфікованих фахівців. До речі, даний заклад працює не лише під час навчального року, а й в канікулярний період. Як наголошує Ольга Коваленко, такий графік роботи дуже зручний, як для самих дітей, так і для їхніх батьків, адже дозволяє обрати для себе максимально зручний час.
Сьогодні в інклюзивно-ресурсному центрі на супроводі перебуває 50 діток. Вони проживають як на території Новопразької ОТГ, так і на території всього Олександрійського району. Серед дітей, які потребують інклюзивної освіти, приблизно порівну, як хлопців, так і дівчат. На даний час на території Олександрійського району налічується приблизно 17 дітей, які навчаються на індивідуальній формі навчання і 38 — на інклюзивній. Проте, ці дані не остаточні, оскільки фахівці нашого центру продовжують комплексну перевірку з виявлення таких дітей, — зазначає Ольга Коваленко.
Як наголошує моя співрозмовниця, виявлення дітей, у яких є особливі освітні потреби, відбувається, як під час безпосереднього огляду їх працівниками інклюзивно-ресурсного центру, так і за бажанням самих батьків хлопців та дівчат, які привозять їх до центру.
Ольга Валеріївна розповідає, що фахівці центру надають психолого-педагогічні послуги. Так, наприклад, якщо працівники центру зробили висновок про комплексну оцінку і встановили, що дитина потребує особливих освітніх потреб, то її батькам можуть рекомендувати привозити сина чи доньку на корекційно-розвиткові заняття до інклюзивно-ресурсного центру. А там вже до потреб конкретної дитини з нею займатимуться відповідні фахівці. Скажімо, логопед працюватиме над покращенням розвитку мовлення дитини, психолог — над корекцією когнітивної, емоційно-вольової сфери, уваги, мислення; дефектолог — над поліпшенням освітньої діяльності. Але, якщо, наприклад, у школі, де працює психолог навчається дитина, яка потребує його допомоги, то інклюзивно-ресурсний центр у такому випадку рекомендує адміністрації навчального закладу проводити безпосередньо заняття у самій школі.
– Мета подібних занять полягає у тому, щоб підтягнути хлопців та дівчат, якщо у них є проблеми із розвитком мовлення, порушенням психічних процесів, а декому, навіть, просто допомогти краще засвоїти навчальну програму. У школах району навчаються діти із різними вадами, серед яких — затримка психічного розвитку, порушення розумового розвитку, є також діти із ДЦП. Всі вони представники різних соціальних категорій. Тож хочу закликати батьків, які мають діток з особливими освітніми потребами, або просто бачать, що дитина важко засвоює освітній матеріал не соромитися, не боятися і звертатися у наш центр за допомогою. Наші фахівці завжди готові і раді допомогти, — зауважила Ольга Коваленко.
Серед факторів, які в певній мірі стримують розвиток інклюзивної освіти в умовах сьогодення, Ольга Валеріївна виокремлює необізнаність батьків щодо поняття інклюзивної освіти та її переваг, а також відсутність, в переважній більшості, у школах району психологів, дефектологів, логопедів, які повинні налагодити тісний контакт між школою та батьками учнів.
Наразі в інклюзивно-ресурсному центрі створено та продовжується доукомплектування кабінету практичного психолога, кабінету вчителя-логопеда, кабінету вчителя-дефектолога, ресурсної кімнати і зали лікувальної фізкультури. Фінансування даного закладу відбувається із районного бюджету. Для облаштування центру було виділено 380 тис. грн. За ці кошти придбано незамінне у роботі корекційне обладнання. Але є ще над чим працювати в майбутньому. Так, зокрема, необхідно провести косметичний ремонт у кімнатах, а деякі з них для більшої зручності переобладнати.
Забезпечений центр і усім необхідним обладнанням для проведення комплексної оцінки — дидактичними матеріалами, шторою з фіброоптичного волокна, комп’ютерною технікою, бізібордами, сенсорними сухостираючими дошками, сенсорними гойдалками, швецькими стінками з рукоходами, гіркою-спуском, сенсорною панеллю нескінченний колодязь, меблями та іншим корекційним обладнанням.
Поглиблюють свій рівень знань і фахівці інклюзивно-ресурсного центру. Наприклад, його керівник Ольга Коваленко вже пройшла відповідні навчання, організовані фондом Unicef та отримала сертифікат міжнародного зразка тренера інклюзивної освіти, тож тепер може поширювати практики інклюзивної освіти на території всієї Україні, а невдовзі і фахівці центру поїдуть поглиблювати свій рівень обізнаності, щоб в подальшому активно втілювати інклюзивну освіту на теренах району і за його межами.