На 45% цьогоріч на Кіровоградщині збільшиться кількість шкіл, котрі запроваджують в області інклюзивну освіту. За повідомленням сайту Кіровоградської ОДА, більше півтисячі дітей з особливими освітніми потребами навчаються нині зі своїми ровесниками у 375 класах. Про це наголошує зокрема Володимир Таборанський, начальник обласного управління освіти, науки, молоді та спорту. Інклюзивне навчання, з його слів, створює для особливих дітей можливість здобути освіту у звичайній школі разом із ровесниками. Так забезпечується їхня соціалізація та інтеграція у суспільство.
Суттєві зміни у напрямку розвитку інклюзивної освіти відбулися і в нашому районі. «Торік 10 наших педагогів пройшли курси підвищення кваліфікації з питань роботи з особливими дітьми. Вони були організовані в Кіровоградському обласному інституті післядипломної освіти, - говорить Ольга Коваленко, завідувач районної психолого-медико -педагогічної консультації. – Загалом у районі працює 24 школи. Інклюзивну форму навчання організовано в семи з них для 26 учнів. Мова йде про Войнівську школу, де навчається десять дітей з особливими потребами, Протопопівську (вісім), Куколівський НВК (двоє) та Цукрозаводський НВК (троє), Олександрівську, Ізмайлівську та Користівську школи (по одній дитині). У цьому році ми маємо більше інклюзивних класів, ніж торік. У 2016-му у нас працювало тільки шість шкіл, що надавали інклюзивну освіту і в них навчалося всього 15 особливих дітей».
Інклюзивна освіта передбачає створення освітнього середовища для кожної дитини, що має особливості психофізичного розвитку. Інклюзивним вважається той клас, де виховується хоча б одна особа, що потребує особливих освітніх послуг. «У навчанні таким дітям допомагають асистенти вчителя. У 2016-му таких працювало тільки двоє, а зараз дев’ятеро і це не остаточно. На сьогоднішній день значна увага приділяється психолого-педагогічному супроводу дітей даної категорії. Його метою є соціалізація дітей з особливими потребами, вивчення їх особистісного потенціалу. Їхня адаптація у суспільстві здійснюється через залучення до роботи в інклюзивних класах, тренінгових заняттях, лекторіях, виступах на класних та загальношкільних заходах, індивідуальній роботі тощо. У цьому плюси інклюзивної освіти, - говорить Ольга Валеріївна.
У залежності від хвороби дитини складається індивідуальна програма її розвитку. Двічі на рік вона переглядається. «Для особливих дітей у школах мають бути створені і особливі умови. У кожній із перелічених вже є або наразі дообладнуються спеціальні кімнати для проведення корекційно-розвиткових занять. У Войнівській, наприклад, створена навіть окрема сенсорна кімната. Це дуже важливо, бо у цих дітей різні проблеми зі здоров’ям. Але в більшості - затримка психічного розвитку, розумова відсталість, порушення опорно-рухового апарату. На щастя, дітей на інвалідних візках у нас немає. Такі не відвідують наші заклади. Але, попри це, усі школи оснащені необхідними пандусами і кнопками виклику», – говорить фахівець.
Згідно з рекомендаціями обласної психологічно-медико-педагогічної та лікарської комісії деякі діти в районі залишаються на індивідуальній формі навчання. «Це 15 дітей, які страждають на епісиндром, мають порушення емоційно-вольової сфери, одна дитина-аутист та інші. Обслуговують таких діток вчителі із Новопразького, Куколівського, Головківського, Цукрозаводського НВК, Войнівської, Попельнастівської, Добронадіївської, Олександрівської, Протопопівської, Ізмайлівської, Користівської, Ясинуватської шкіл та Червонокам’янського НВО», - продовжує свою розповідь Ольга Валеріївна.
Також з її слів, для реабілітації дітей з вадами розумового розвитку на уроках фізичної культури навчаються за визначеною групою здоров’я, і виконують призначені їм комплекси вправ. З учнями, які перебувають на індивідуальній формі навчання, та із дітьми з інвалідністю постійно проводиться педагогічна реабілітація для створення передумов оволодіння ними системою знань, умінь і навичок, застосування яких сприяє подальшому розвитку особистості.
Н. Луценко.