Сучасні діти зростають в середовищі, де комп’ютер така ж звична і буденна річ, як електричне освітлення, автомобілі, телевізори або мобільні телефони. Це добре чи погано? На сьогоднішній день збільшилась кількість дітей і підлітків, які вміють працювати з комп’ютерними програмами, в тому числі грати в комп’ютерні ігри. Якщо в середині 90-х років в числі улюблених занять підлітки називали слухання музики і перегляд телепередач, то в останні роки захоплення комп’ютером витіснило їх. Приблизно 80% сучасних школярів, відповідаючи на питання про свої інтереси і захоплення, згадують комп’ютер нарівні з заняттями спортом, прогулянками й спілкуванням з друзями. Разом з комп’ютеризацією з’явилися також негативні наслідки цього процесу, який впливає на соціально-психологічне здоров’я дітей і підлітків. Найпоширенішим з них є таке явище як «комп’ютерна залежність».
Саме ця тема була ключовою під час тренінгу «Життя у мережі», яким розпочали чергову сесію районного парламенту дітей. Методист ЦДЮТ Артем Демченко разом з юними парламентарями визначали ознаки та причини комп’ютерної залежності дітей. З одного боку, навчання у грі відбувається швидко, процес захоплює. Це добра психологічна розрядка, засіб для зняття напруги. З іншого, цей засіб досить часто перетворюється на самоціль, розвивається комп’ютерна залежність, причина якої криється аж ніяк не в самому комп’ютері. Такий палкий інтерес до техніки говорить про більш серйозні проблеми в особистому житті дитини – проблеми в спілкуванні, незадоволення прагнень та бажань, нездатність самостійно і усвідомлено впоратися зі стресовими ситуаціями і т. д. У таких випадках батьки повинні підтримати дитину і допомогти їй розібратися із проблемами, які виникли. При цьому важливо не обмежувати дітей в їхніх діях, а пояснювати, чому те чи інше захоплення не бажане. Не можна критикувати дитину, яка проводить занадто багато часу за комп’ютером. Це може лише загострити проблему й віддалити дитину від батьків.
Далі перейшли до не менш важливої і актуальної теми – «Допомога одноліткам у кризових психологічних ситуаціях». Роз’яснювальну бесіду з елементами тренінгу провів методист відділу освіти Павло Скляренко. Говорили про причини та ознаки кризових станів, про основні напрямки допомоги. Йшлося також про те, що не лише дорослі, а й самі діти повинні бути готовими для надання конструктивної підтримки, причому не тільки у разі прямого звернення підлітка по допомогу. Володіючи знаннями про особливості кризових ситуацій підлітка, можна передбачати складність ситуації для дитини і, організувавши її успішне подолання, попередити необдуманий вчинок.
Додам, що, на превеликий жаль, останнім часом у країні почастішали випадки підліткового суїциду. Найчастіше до нього схильні діти з низькою самооцінкою і браком уваги. У той момент вони не розуміють, що це безповоротно. Вони чекають, що хтось їх врятує. Сам суїцид – це крик про допомогу, коли іншими засобами він не може достукатися до батьків, до оточуючих, однолітків. Якщо підліток не відвертий, значить, його з дитинства не привчили, що батьки цікавляться проблемами. Якщо ми звертаємо увагу на дитину, ми побачимо, що щось не так з його настроєм, що з ним відбувається, що він змінив свою зачіску або став поводитися не так, як зазвичай. Як кажуть фахівці, недостатньо принести додому хліб і ковбасу. Дітям необхідні любов і увага. З ними треба розмовляти, приділяти більше уваги, придивлятися до дітей в підлітковому віці. Дивитися, в яких соцмережах вони сидять, що пишуть у зошитах. Ніде правди діти, зараз дуже складний час, всі захоплені заробітком грошей, щоб вижити, прогодувати родину, але як виявляється потім, для дітей це не найголовніше. Їм ще потрібна і увага.
Від серйозних тем згодом перейшли до передсвяткового майстер – класу «Великодня писанка. Техніка «декупаж», який провела заступник голови районного парламенту дітей Анастасія Недвига. А методист ЦДЮТ Наталія Гавриленко доповнила його цікавою розповіддю про писанки та народні традиції, пов’язані з ними. Цікава деталь: не можна дарувати видуті (з яйця) писанки жінкам, бо молодим це загрожує безпліддям, а старшим – смертю. Краще дарувати дерев’яні писанки або намальовані на живому яйці. Живі писанки зберігаються роками, якщо на поверхні яйця немає тріщини. Якщо ж трісне писанка, то радять закопати її на городі, щоб був хороший врожай.
А далі учасники сесії поринули у цікаву тематичну екскурсію «Етнографічними стежками рідного краю», провела яку голова РПД Аріна Стецунова. З цією роботою про історичний музей Протопопівської школи та приватну етнографічну світлицю-музей Ніни Ляшко дівчина перемогла в обласному етапі Всеукраїнського конкурсу екскурсоводів музеїв навчальних закладів. Вона також поділилася зі своїми друзями – парламентарями своїми враженнями від поїздки у рамках конкурсу до м. Києва.
Серед питань, які вносилися на розгляд дитячої сесії, були і щодо реалізації різних проектів, з яких інформувала директор ЦДЮТ Оксана Демченко. Зокрема, «Ордени та медалі моєї родини», «Галерея героїв Кіровоградщини», «Зробимо Україну чистою», «Пазл здоров’я», «Молодіжний парламент».
Занотувавши чимало цікавих рекомендацій, з новими завданнями юні парламентарі повернулися до своїх шкільних колективів.
О. СТОРЧОВА.