Підготовка до ЗНО/ ДПА, як шлях формування важливих компетентностей випускника старшої школи

Відомий американський педагог і філософ Джон Дьюї говорив: «Ми позбавляємо дітей майбутнього, якщо продовжуємо вчити сьогодні так, як вчили цьому вчора». Час вимагає від вчителів не тільки змінювати форми і методи навчання, а й змінюватися самим, навчати школярів не тільки наукам, а й допомагати самостійно навчатися, готуватися до дорослого життя, творчої діяльності. 
11 квітня 2019 року на базі Олександрівської загальноосвітньої школи І — ​ІІІ ступенів відбувся районний семінар-практикум для вчителів української мови та літератури, англійської мови, історії, біології за темою «Підготовка до ЗНО/ ДПА, як шлях формування важливих компетентностей випускника старшої школи». 



Директор школи Наталія Глущенко та заступник директора Мальвіна Кандейкіна презентували заклад, ознайомили присутніх з матеріально-технічною базою.
Практичний блок семінару-практикуму розпочали вчитель української мови та літератури Алла Осика та вчитель біології Мальвіна Кандейкіна. На уроці української мови учні 11 класу під керівництвом учителя повторили за допомогою Інтернет-платформи EdEra тему «Прикметник. Творення ступенів порівняння якісних прикметників», закріпили навички та вміння системою практичних вправ. Родзинкою на уроці була робота з тренажером ZipGrade, який допомагає учням і вчителю швидко виконати тести та перевірити їх.
Учитель біології Мальвіна Кандейкіна провела захід «Шлях до мети випускника — ​успіх у навчанні», який проходив у два етапи: 1- тренінгові заняття для вчителів району «Дорога до себе»; 2- презентація власного досвіду роботи. Педагог показала, як у процесі підготовки учнів до ЗНО та ДПА вона використовує інноваційні технології: проблемне навчання, проектні та ігрові технології, інтерактивне навчання, презентації, творчі домашні завдання. Сучасний підхід до навчання предмета був підтверджений фотозвітом.
Тренінг - консультацію «Готуємося до ЗНО», спрямовану на те, щоб найкращим чином підготуватися до ЗНО 2019 р. та вдосконалювати рівень сформованості історичної компетентності учнів, провела в 11 класі учитель історії Любов Комарова. Учні вчились вирішувати завдання тестів з історичними документами, розглянули основні фактори запам’ятовування історичних дат, ознайомилися із способами розпізнавання персоналій за їх пам’ятками-фотографіями, та правилами оцінювання історичних плакатів.
Учитель англійської мови Наталія Сосновська провела консультацію з однією з випускниць 11 класу, яка здає ЗНО з англійської мови. Учитель ознайомив гостей семінару із посібником, який використовує для підготовки учениці до ЗНО, структурою і обсягом завдань іспиту з англійської мови та критеріями їх оцінювання. Особливу увагу Наталія Володимирівна зосередила на підготовці до такого розділу іспиту як «Аудіювання». При підготовці саме цього розділу була використана програма по зчитуванню штрих-коду (QR-код), за допомогою якої учень має змогу прослухати аудіо-записи завдань з посібника. Також було продемонстровано фрагмент роботи з навчальним фільмом «Windiw on Britain».
На одній з паралелей семінару директор школи Н. Глущенко та вчитель математики О. Артеменко обговорили з учасниками семінару питання про те, як навчати дітей покоління Z. Присутні переглянули низку відеороликів про нове покоління дітей, які здатні продукувати нові ідеї, дітей, які відкриті до нових знань, людей і активностей, готові співчувати та шукати компроміси.
«Гаджети використовувати не можна заборонити» — ​саме це питання було поставлено перед учасниками семінару, як одне з головних. Важко на сьогодні уявити дитину чи підлітка без смартфону в руках. Постає питання, як залучити дітей до навчання, як використати їхні знання і вміння в підготовці до ЗНО, використовуючи сучасні гаджети.
Наталія Василівна звернула увагу присутніх на те, що сучасність диктує свої правила та розставляє пріоритети в роботі вчителя. Для того, щоб розуміти потреби сучасного учня, варто пам’ятати, чим живуть діти сьогодні. Не існує, мабуть, дитини, яка б не цікавилась різними ґаджетами. Учень може забути взяти на урок будь-що: підручник, зошит, ручку, — ​але НЕ мобільний телефон! Не варто сперечатись із потребами часу та боротись із явищем повселюдної мобільності, необхідно застосовувати сучасні пристрої на користь навчання.
Директор школи провела з присутніми майстер-клас по роботі з безоплатним онлайн-сервісом Kahoot! Саме така програма дає змогу створювати інтерактивні навчальні ігри, що складаються з низки запитань із кількома варіантами відповідей. Такі ігрові форми роботи можуть бути застосовані у навчанні — ​для перевірки знань учнів. Цей сервіс повен переваг — ​він яскравий, соціальний, досить простий для вчителя та цікавий для учнів.
Оксана Григорівна розповіла про свої інтерактивні форми і методи роботи, які вона використовує на уроках математики та підготовці дітей до ЗНО. Це програми Plickers, Хмара «Tagul», zipgrade та ін. Дані програми є одними з кращих у навчанні, знайшли схвалення учнів та зацікавили учасників семінару.
Дуже скоро нинішні школярі стануть повнолітніми і займуть свою професійну нішу в економіці. За три роки вони складатимуть 20% робочої сили у світі. А це означає не тільки те, що роботодавцям доведеться шукати спільну мову з носіями нових цінностей — ​незалежними, вільними, не прив’язаними до одного офісу чи однієї країни людьми, які хочуть робити те, у що вірять, і отримувати від цього задоволення. І сам світ неминуче змінюватиметься завдяки їм. І саме від нас, сучасних вчителів, їх вміння залежить наше майбутнє.
Кожен учасник районного семінару-практикуму до свого педагогічного доробку отримав досвід учителів Олександрівської школи.