Декларація лікаря і пацієнта – ​з чого починати?

Ми вже неодноразово повідомляли на сторінках часопису про те, що з 1 квітня кожен мешканець має право укласти угоду з тим лікарем, якому він довіряє і хоче, щоб він спостерігав за ним. Це є черговим кроком до проведення реформи первинної медичної допомоги.
Чи готові вже наші медики до початку приписної кампанії, тобто укладення угод, ми вкотре поспілкувалися із головним лікарем центру первинної медико-санітарної допомоги Олександрійського району Олександром Гірником.
- Олександре Миколайовичу, чи зможуть жителі району уже з понеділка, 2 квітня, звертатися до лікарів, щоб укласти угоду. І в які терміни можна це зробити?

- Так, з 1 квітня в Україні починає діяти та частина медичної реформи, яка регулює працю сімейних лікарів. Без прив’язки до місця реєстрації жителі району зможуть обирати терапевтів, педіатрів та сімейних лікарів і підписувати з ними угоду про надання певних послуг. Сама ж реформа стартує з 1 липня. Поки що тривають підготовчі етапи. Жителям району не треба панікувати. Не потрібно з перших же днів поспішати до лікарів та створювати черги. На це передбачено як мінімум три місяці, протягом яких ми працюватимемо у звичному режимі, тобто прийматимемо пацієнтів незалежно від того, уклав він угоду чи ні. Можна обирати лікаря і в місті, і в сусідніх районах, якщо на це є можливості і бажання.
- Чи маєте усі необхідні роз’яснення про хід реформи, та передусім бланки декларацій?
- Скажу відверто, що на місцях до кінця ще не все зрозуміло про хід реформи. Є ще багато питань, на які не знаємо відповідей, немає пакета документів, які чітко, покроково розписали б процес реформування. Поки що відсутні затверджені бланки декларацій. Однак попри це кожен мешканець Олександрійщини за бажання може почати обирати собі сімейного лікаря і підписати з ним угоду про співпрацю. Це поки що робитимемо на примірних бланках декларацій. Думаю, що вони не зазнають суттєвих змін.
- Які документи потрібно узяти пацієнтові з собою?
- Пацієнтам для оформлення декларацій необхідно звернутися до лікаря з паспортом, ідентифікаційним кодом, для дитини – ​із свідоцтвом про народження. Конфіденційність інформації ми гарантуємо. Ще раз акцентую увагу читачів, що сімейний лікар має право укладати угоду як з дорослим, так і дитячим населенням, терапевт – ​тільки з дорослими, а педіатр – ​з дітьми до 18-річного віку. Сімейних лікарів у районі маємо тринадцять, троє дільничних терапевтів та стільки ж педіатрів. Після укладення угоди у будь-який час за бажання можна змінити лікаря, якщо у вас виникли якісь негаразди.
- З чим можна буде звертатися до лікаря?
- Основне – ​профілактика та запобігання хворобам, тобто профілактичні обстеження, щеплення, як дітям, так і дорослим, спостереження за диспансерною групою, лікування найбільш розповсюджених хвороб, які не потребують стаціонарного лікування. У число безкоштовних обстежень входить кардіограма, загальний аналіз крові, сечі, холестерину, цукру, мокротиння. Крім безпосереднього обстеження і лікування, лікарі первинної ланки у разі необхідності направлятимуть до вузькопрофільних спеціалістів, виписуватимуть рецепти на ліки, в т. ч. які підпадають під програму “Доступні ліки”.
- У разі, коли людина поїхала у гості, перебуває в іншому місті, а в неї піднявся тиск, що робити? І чи передбачена заміна лікаря на випадок відпустки?
- На випадок гострих станів – ​підняття температури, тиску та інше – ​пацієнт має право звернутися до будь-якого медичного працівника, незалежно від того укладена з ним угода, чи ні. Медпрацівник амбулаторії чи ФАПу зобов’язаний прийняти хворого, надати свої рекомендації з приводу лікування, якщо потрібно – ​направити на стаціонарне лікування. А в подальшому порекомендує звернутися уже до свого лікаря. У разі, якщо лікар у відпустці, на курсах, то пацієнт теж може звертатися до іншого лікаря, який працює в центрі надання первинної медико-санітарної допомоги.
- А якщо такого лікаря взагалі немає на території? Як бути?
- Дійсно, у нас є три амбулаторії, де немає сімейних лікарів: в Улянівці, Червоній Кам’янці, Бандурівці. Тож людям доведеться обирати з інших лікарів. Червона Кам’янка, наприклад, може укладати угоду із лікарем Попельнастівської амбулаторії, який нині раз на тиждень їх обслуговує. Жителі Бандурівки можуть скористатися послугами лікарів Приютівської амбулаторії. Загалом, мешканці цих територій можуть їздити до районної амбулаторії.
- Кошти на пацієнта підуть уже з дати укладення угоди?
- Фінансування розпочнеться з липня місяця. Основою медичної реформи є принцип «гроші за пацієнтом»: тобто тепер держава фінансуватиме не медичні заклади, а послуги, надані пацієнтам. На кожного пацієнта, коли він підписує декларацію, буде виділятися 370 грн., для дітей та людей, яким понад 65 років, – ​удвічі більше.
- Їх отримуватиме сам лікар?
- Ні. Передбачається інший механізм. Для входження в реформу заклад первинної медичної допомоги має обрати медичну інформаційну систему та підключитися до електронної системи охорони здоров’я. Ми зареєстрували у цій системі усіх наших лікарів, вони отримали електронні цифрові підписи. Під час укладання декларації лікарі реєструватимуть пацієнтів у цій системі. Таким чином Національна служба здоров’я зможе оплачувати закладу, де працює цей лікар, ведення кожного пацієнта. З цих коштів оплачуватиметься оренда кабінета, праця медсестри або фельдшера, витрати на пальне, прості витратні матеріали та частково аналізів. Частина йтиме на зарплату лікаря. Кошти знаходитимуться на рахунках Держказначейства. Державою ми поки що профінансовані на півроку. Далі усе залежатиме від кількості укладених угод. У рамках реформування наш комунальний заклад реорганізовується у комунальне неприбуткове підприємство, яке матиме змогу підписувати контракт з Національною службою здоров’я.
- Словом, без комп’ютерної техніки та інтернету медикам не обійтися?
- Безумовно. Нині практично усі амбулаторії забезпечені комп’ютерною технікою, підключені до інтернету, хоча його якість не всюди задовольняє. Наступним кроком буде встановлення кожному лікарю спеціальної електронної системи. Хочу наголосити, що увесь процес реєстрації відслідковуватиметься, тому один пацієнт не зможе укласти угоду з двома лікарями. Буде також працювати програма «Реєстратура», «Кабінет сімейного лікаря» і портал для пацієнтів, через який вони можуть проконсультуватися з лікарем і т. і. Це основні моменти, на яких хотілося б нині зупинитися. Як будемо працювати далі, інформуватимемо читачів часопису у подальших інформаціях.
Підготувала О. СТОРЧОВА.

Поспілкувавшись із Олександром Миколайовичем, вирішили самі ознайомитися з основними пунктами декларації про вибір лікаря і коротко розповісти вам про них. По-перше у ній зазначаються основні дані про пацієнта: ПІБ, дата народження, стать, контактні дані – ​бажано номер мобільного телефону, слово – ​пароль для ідентифікації по телефону (літери української абетки та цифри, всього не менше шести знаків). По-друге, заносяться дані про документи, що посвідчують особу (паспорт, свідоцтво – ​на дітей), місце народження, номер облікової картки платника податків, за наявності – ​адреса електронної пошти. По третє, вказуєте адресу проживання – ​для надання допомоги за місцем проживання або перебування. Заповнюєте і адресу вашої реєстрації, у разі, якщо не збігається із місцем проживання. Також вам необхідно вказати ПІБ та номер телефона контактної особи на випадок екстреної ситуації з пацієнтом. Містяться тут і два блоки даних законного представника, опікуна чи піклувальника пацієнта – ​заповнюються для дітей віком до 14 років, та в інших випадках, коли у пацієнта є законні представники, опікуни чи піклувальники. Два пункти стосуються даних лікаря і постачальника послуг первинної медичної допомоги.

Наприкінці декларації ви своїм підписом підтверджуєте добровільний вибір лікаря з надання первинної медичної допомоги, достовірність даних, а також надаєте згоду на обробку та використання ваших персональних даних. Роздруковану декларацію ви підпишете у двох примірниках – ​один із них залишається у вас.