Робототехніка – освіта для дітей – творців майбутнього


Причина багатьох сучасних проблем у галузі освіти – неспроможність самої системи виокремити найголовніше: всі учні – унікальні особистості зі своїми талантами, захопленнями і прагненнями. А щоб поліпшити їх загальну успішність, треба ж чимось зацікавити, знайшовши особливий підхід до кожного. Прикладом такого інноваційного підходу до навчання й опанування нових знань може бути робота гуртківців «Основи робототехніки» Новопразького НВК. Не один рік до опанування нових сучасних знань їх надихає заповзятий і творчий керівник – Лариса Мітленко. Разом зі Світланою Борщ, ще одним викладачем, вони успішно підготували дітей до Всеукраїнського фестивалю «ROBOfirst - більше ніж роботи». Дякуючи ґрунтовній підготовці наші школярі здобули перше місце у номінації - інноваційний проект - ідея-стартап «Доктор Му». Про це ми вже розповідали читачам «СВ». Але сьогодні повертаємося до даної теми, оскільки минулого тижня юні новопразьці презентували свої напрацювання поважним гостям, які завітали в НВК. Зокрема, голові Олександрійської райради Ользі Коріненко, депутату Кіровоградської обласної ради Павлу Фесюку, начальнику районного відділу освіти Олені Полтавець, представникам Кіровоградської льотної академії та компанії LEGO Education, директорам районних шкіл і журналістам.

Від ідеї – до проекту


За умовами «ROBOfirst - більше ніж роботи» школярі ініціювали нову універсальну ідею на тему «Пліч-о-пліч з тваринами», яка і теоретично, і практично може бути втілена в життя. Для цього вони провели ряд ґрунтовних досліджень і на їхній основі сконструювали роботизований проект, який і став фінальним. А ключовим, напевно, був той момент, що тему для нього учні обрали і цікаву, й пізнавальну. Вони дослідили роботу молочно-товарного комплексу «Петриківське молоко» - одного із найпотужніших підприємств регіону. Отримані в ході дослідження знання втілили у проекті «Доктор Му», що передбачає надання швидкої мобільної допомоги великій рогатій худобі. 

Корисні дослідження


У ході презентації юні новопразьці розповіли, що на молочно-товарному комплексі вони почерпнули для себе чимало цікавого й корисного. Дізналися, наприклад, що кожна корівка на «Петриківському молоці» має свій паспорт, в який занесено її ім’я та відомості про родовід. Також поцікавились якістю надоїв та розведенням нового поголів’я. А головне - детально дослідили, як на підприємстві проводять медичні огляди тварин, і як їх лікують. Побували в операційній та з’ясували, що за минулий рік, на виробництві було прооперовано 9 тварин. 

Проект допоможе вирішити проблеми у приватному секторі


Проте, окрім вивчення роботи «Петриківського молока», діти з’ясували, що у приватних садибах Нової Праги утримується загалом ще 36% корів, які, на жаль, не мають змоги потрапити на щоденний огляд до лікаря, при тому, що кожна друга з них хворіє на запалення шлунку. Тому аби вирішити проблеми приватного сектору, робототехніки запропонували проект «Доктор Му», що стане актуальним не лише для Нової Праги, а й України в цілому, адже рівень надання ветеринарних послуг у нашій країні має бути кращим. 

Мобільна ветеринарна допомога – потреба часу


«Якщо змінити деякі законодавчі та законотворчі рішення, - то цей проект реально впровадити в життя. А зробити це можна двома способами, - поділився думками Назар Марченко, капітан команди робототехніків. - Перший, це закупити нову техніку для надання швидкої медичної допомоги тваринам, другий – придбати використану техніку. Приблизна вартість нового обладнання складає 880 тис. грн., а використаного – удвічі менше». Робота мобільної ветеринарної допомоги, за підрахунками школярів, зможе врятувати життя кожної другої тварини. А кожна врятована корівка - це щодень 35 літрів натурального свіжого молока. 

Школярів треба мотивувати до навчання


По завершенню презентації до слова запросили поважних гостей. Вони ж привітали дітей з новими здобутками та побажали подальших успіхів. Діти отримали також подяки за перемогу від Олександрійської РДА, які їм вручила начальник районного відділу освіти Олена Полтавець. 

Коментуючи дану тему, депутат Кіровоградської обласної ради Павло Фесюк зосередив увагу присутніх на тому, що запровадження в школах інноваційних освітніх технологій та сучасних напрямків роботи з дітьми – має стати пріоритетним для наших шкіл. Оскільки, на переконання самого депутата, уже в найближчі десять років найбільш дохідна галузь економіки – сільське господарство - удвічі скоротить кількість своїх працівників і удвічі збільшить автоматизацію виробництва. Тому актуальності набудуть саме високотехнологічні професії. А навички для них діти мають набувати ще у шкільному віці – переконаний Павло Дмитрович. «Школярів треба мотивувати до навчання. Основи робототехніки – гарний приклад такого стимулу. За основу їх активно взяли у двох регіонах - Київському та Черкаському, де ази цих знань опановують і дошкільнята, й учні багатьох шкіл та приватних закладів», - підкреслив депутат. 

Гуртки робототехніки можуть з’явитися в інших школах


Ймовірно, що з нового навчального року гурток «Основи робототехніки» запрацює не лише в Новопразькому НВК, а також з’явиться і в інших школах нашого району. Таку можливість, підтримуючи промову Павла Дмитровича, не відкидає керівник районного відділу освіти Олена Полтавець. Підтримали її в цьому й директори Користівської та Головківської шкіл - Віктор Правий і Анатолій Куруп, які також були присутні на цій презентації і поділилися власними думками з цього приводу. Проте, якщо вони остаточно визначаться зі своїми рішеннями, то для якісної роботи гуртків їм доведеться знайти відданих справі керівників-ентузіастів, які б захопили нею дітей. Також потрібно буде провести тестування учнів та виявити охочих до вивчення основ робототехніки. 

Компанія «LEGO» готова до співпраці


Інноваційні методи освіти є нині досить актуальним напрямком роботи для окремих українських шкіл. Про це, власне, говорила і представниця компанії PROLEGO та LEGO Education Олена Табінська, яка на запрошення Лариси Мітленко приїхала з Києва до Нової Праги та поділилася власними напрацюваннями й досягненнями компанії. 

Зі слів фахівця, LEGO заснована ще в 1932 році. Вона пройшла кілька етапів становлення. Починала з виготовлення дерев’яних кубиків, потім дійшла висновку, що краще їх робити з пластику. А в 1980 році компанія відпрацювала нову стратегія відповідно до якої кубиками можна не лише гратися, а й використовути їх для опанування нових знань. З допомогою LEGO легше навчатися, тому потужна компанія створила окремий підрозділ, що отримав назву LEGO Education. Його мета - розробка спеціальних LEGO-наборів для навчання дітей, причому різного віку, починаючи з дитячого садка і закінчуючи вузом. Усі ці новації в Україні компанія LEGO впроваджує з 2008 року. Має також розроблені спеціальні методичні рекомендацій для вчителів та учнів та цілу систему заохочень. Зокрема, ініціює низку цікавих проектів, конкурсів та фестивалів. LEGO не один рік тісно співпрацює з Малою академією наук, державними і приватними школами, центрами дитячої і юнацької творчості, вишами. Має в різних регіонах країни свої технічні студії «Винахідник». Між іншим, не один рік співпрацює і з Новопразьким НВК. І зараз компанія готова підтримати всіх охочих, хто має бажання з нею співпрацювати.

Поєднання цікавого і корисного


Робототехніка від LEGO – це унікальна річ, адже вивчення її основ і подальше опанування передбачає комплексну роботу, що поєднує кілька технічних та творчих напрямків. Тут вам й інформатика, фізика, географія, біологія та багато іншого. Крім того, що діти власноруч створюють роботів і їх програмують, вони також повноцінно розробляють певний проект і вивчають окрему тему, вникають в неї, аналізують, прораховують доцільність, корисність та її значимість. Робототехніки ніколи не обмежуються лише конструюванням і програмуванням, бо підходять до всього дуже комплексно. Тому компанія LEGO не одне десятиліття залишається світовим лідером, який поєднав елемент гри з напрацюваннями в технічній сфері. Вона зуміла зацікавила не одну провідну компанію у світі своїми новаціями та ідеями, напрацюваннями в розвитку IT-технологій та конструювання. 

Про численні переваги в роботі з LEGO позитивно відгукуються і самі вихованці гуртка «Основи робототехніки». Діти із задоволенням відвідують ці заняття і намагаються не пропускати, долучаються до численних фестивалів та конкурсів, і пропагують свої знання іншим. А що може бути кращим, ніж позитивні емоції дітей, які пишаються своїм захопленням.

Н. ЛУЦЕНКО.