Андрій Турський: Якщо буде жива критика, то буде й результат

В Олександрійській районній раді триває підготовка до пленарного засідання другої сесії. На  першому у цьому скликанні Дні депутата, що пройшов минулого тижня, депутати обговорили важливі для життя громади питання: проект програми економічного і соціального розвитку району та формування районного бюджету на 2016 рік. Найбільше протиріч та зауважень під час їхнього розгляду  виникало у Андрія Турського, депутата від «Опозиційного блоку». Не помітити його активність було практично неможливо. З чим вона пов’язана та які напрямки у своїй роботі опозиціонер вважає пріоритетними, ми з’ясували під час нашої розмови по закінченню Дня депутата.

- Андрію Валерійовичу, у райраді ви – людина нова, можна сказати необізнана з багатьох питань, тому, певно, й запитань до керівників структурних підрозділів РДА та до районної влади у Вас чимало. Можливо у такий спосіб ви намагаєтесь «вивести» районну владу на конструктивний діалог?
- Дозвольте не погодиться з цим. У районі, я справді, людина нова, проте вже добре поінформована. Насправді мене подивувала пасивна позиція депутатів райради. На фоні більшості я вирізнявся, але у цьому немає нічого дивного. Це можна порівняти хіба що з тим, як у клас «двієчників» потрапив «трієчник» і виглядав «відмінником». З тієї серії. Але ж сенс у тім, що два скликання я пропрацював у міськраді, і там активність депутата була звичною справою, а гумор, і «підначування» сприймалися з розумінням. Тут же не зовсім так. Тому моя позиція дивує та обурює. Але ж колеги знають, яку політичну силу я представляю. Чого мені її соромитися? Навпаки, ідеали партії треба просувати. Необхідно критикувати існуючу систему. Ми ж «Опозиційний блок» - і цим все сказано. 
- На ваше переконання, чи є ефективною виборча система на пропорційній основі?
- Безперечно. Бо якби була «мажоритарка», то з нашого блоку жоден кандидат не прийшов би до влади. Натомість місця у райраді зайняли б ті, у кого великі статки і потужні підприємства. 
- Чи закріплені ви, як депутат, за певною територією, інтереси якої відстоюєте?
- Закріплення районних депутатів за певною територією – це нонсенс, бо є прив’язка до округу. Якщо за мене в Сурганах проголосувало три людини, то я маю право працювати і представляти інтереси цих людей. Якщо в селі проголосували за депутатів від п’яти партій, то і всі ці депутати можуть відстоювати інтереси своїх обранців. Інше питання, кому з них люди більше довіряють? До кого звертаються? Тому я особисто відстоюватиму інтереси тих, хто за мене проголосував.
- Ви вже налагодили зв’язок з виборцями? Люди звертаються до вас?
-Я скажу так, що ще під час виборчої кампанії цей зв’язок був налагоджений. Майже у всіх округах у нас з’явилися свої прихильники. Наприклад, ми знаємо, що Косівка має проблему з автобусним сполученням. Великі проблеми є в Сурганах. Це я говорю про водопостачання, оренду землі та працевлаштування місцевих жителів.
- Ви, як депутат районної ради, чи ваша команда, зможете їх вирішити? 
- Ми - опозиція. І ми в меншості. Вирішити всі ці проблеми зможе лише більшість, ті, хто при владі. Якщо вона спрацює добре, то чудово. А якщо навпаки – ми змушені будемо вказати їй на всі недоліки та недопрацювання. Вирішити щось з користю може лише більшість, а її представляє «Солідарність». 
- Виходить, що ви будете ігнорувати заклики консолідуватися у вирішенні проблем.
- Ні, ми ж розумні люди. Проте, яка може бути у нас консолідація? Навіщо ми потрібні владі, якщо від «Опозиційного блоку» до районної ради обрано лише 5 депутатів. У більшості є все для вирішення проблем. Ми не заважаємо владі. І не можемо їй заважати. Але помічати і вказувати на проблеми та разом їх вирішувати – будемо. І якщо до нас прислухатимуться - чудово.
- На першому Дні депутата обговорювалося, зокрема, питання формування програми соціально-економічного розвитку району. У вас під час його озвучення виникали запитання та зауваження?
- Побажань у мене достатньо. По-перше, хотів почути, як ми прожили цей рік. Звіт буде на сесії і ми дізнаємося, наскільки виконана програма розвитку територій. Хоча, я певен, останній рік село не розвивалося. Мене ще подивувало, що представники Радикальної партії Ляшка і «Укропу» жодних зауважень з цього приводу не висловили і не відстоювали позицію своїх партій. До речі, коли я розкритикував цю програму, то Віталій Журавльов запропонував мені написати свою. Та це не моє завдання, не завдання опозиціонера. 
- Як ви вважаєте, чи достатньо повноважень у депутатів райради? 
- Якщо говорити про повноваження депутатів, то я скажу, що вони є лише у більшості. Тобто вона й взяла на себе вирішення основних проблем олександрійської громади. І за розвиток, і за занепад відповідає теж вона. Тому, якщо вони доведуть свою спроможність забезпечити селу розвиток, то на наступних виборах нас, можливо, взагалі не оберуть.
- Зараз в країні багато говорять про децентралізацію влади. Ця реформа, на ваше переконання, вирішить проблему села? І якщо «так», то яким чином?
- На децентралізацію багато хто покладає великі надії. Справа в повноваженнях, які мають сільські голови. Якщо їм додати повноважень і фінансів, то робота піде. Це, щоправда, теоретично. А практика проста – взяти ті ж Сургани і землю, яка не належить людям, а належить якомусь підприємству, тоді як вона повинна приносити дохід до сільського бюджету. Питання ще й у тому, що громада сама на своїй території повинна встановлювати свої додаткові податки. Крім обов’язкових. Тобто люди самі мають бути господарями у своєму домі. І реформа місцевого самоврядування – це вирішення їхніх проблем. Вона не зруйнує село, а лише допоможе встати з колін. А поки що у нас все навпаки. Питання також, чи повинна районна рада якимось чином впливати на розподіл сільських бюджетів? Думаю, що не повинна. У всіх цих питаннях ще треба розбиратися. Бюджет ми ще не затвердили, і є час. У сенсі нашої розмови хочу запитати: хто заможніше – село чи місто? І відповім: звичайно, село. У нас аграрна країна, промисловість вже зруйнована. Вся економіка тримається саме на сільгоспвиробниках. Але, фактично, «багате» село живе гірше «бідного» міста. Завдання депутатів районної ради зробити так, щоб село жило краще. 
- Що ви пропонуєте?
- Будемо думати. Я об’їхав села і на власні очі бачив, як люди там живуть. Краще лише на тих територіях, де є заможні фермерські господарства. Це я говорю про Попельнасте, Головківку... Про гірші говорити не хочу. Скажу лише, що всі наші проблеми треба піднімати знизу вгору, щоб влада нагорі дослухалась до потреб людей, і ми зрештою перестали жити за старими законами. 
- З яким настроєм будете йти на другу сесію? 
- До сесії в нас ще буде робота в комісіях. Настрій не без песимізму. Хоча бажання працювати велике!
- Дякуємо вам за відверту розмову.
Записала Н. ЛУЦЕНКО.