Бюджет району за 11 місяців перевиконано на 40%

З начальником фінансового управління РДА Іриною Левченко ми поспілкувались напередодні Дня місцевого самоврядування й попросили її проаналізувати поточний бюджетний рік, а також вплив змін законодавства на динаміку надходжень до місцевих бюджетів. Інтерв’ю з нею пропонуємо і вашій увазі.
- Зазвичай наприкінці року прийнято підбивати підсумки та визначати майбутні перспективи. Ірино Вікторівно, розкажіть, передовсім, як у 2015-му виконувались сільські та районний бюджети? 

- Виконання завдань і повноважень в галузі бюджету здійснювалося в умовах непростої суспільно-політичної та економічної ситуацій, що в цілому склалися в державі. Негативно вплинули на це і постійне зростання цін, коливання курсу гривні, збільшення тарифів на комунальні послуги. Багато в чому й ускладнювали ситуацію з виконанням бюджетів, у тому числі і сільських. 
Але, незважаючи на те, у районі в цілому забезпечена позитивна динаміка з виконання всіх бюджетних показників.  По всіх територіях ми маємо стабільне збільшення надходжень.  Власне, за рахунок цього, забезпечена своєчасна виплата зарплати, яка з 1 вересня також зросла (хоча в бюджеті планувалося зростання з 1 грудня). Її підвищення, в основному, відбулося за рахунок місцевих бюджетів. Також протягом 2015-го збережено всі передбачені законом надбавки та виплати для працівників соцсфери. Не відправляли людей за власний рахунок, не зупиняли роботу установ. І все завдяки перевиконанню цьогорічного бюджету. 
- Якщо сільські бюджети перевиконані, то наскільки ці надходження суттєві? 
- За 11 місяців поточного року виконання загального фонду бюджету району склало 142,6%. У порівнянні з аналогічним періодом минулого року це фактично збільшення на 50%. Для нас - суттєве. Але ж не забувайте, що разом із тим, зросли й видатки. Ми не можемо сьогодні говорити, що всі ці кошти використані на розвиток територій, адже більша частина з них пішла на заробітні плати й комунальні послуги (ви тільки уявіть собі лише видатки на  енергоносії цьогоріч зросли на 51%).
Також зазначу, що основним джерелом надходжень до сільських бюджетів залишається плата за землю. Але й інші податки, які з 2015 року надходять до сільських - селищних бюджетів, стали вагомим внеском. 
- Якщо можна, розкажіть про них детальніше. 
- Зміни у підходах до формування дохідної частини сільських, селищних бюджетів зумовили надходження нового акцизного податку з реалізації суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів, розширення бази оподаткування податком на нерухоме майно, збільшення надходжень єдиного податку. Це перші кроки до майбутньої фінансової децентралізації. На початку року ми  не до кінця розуміли, як спрацюють нові податки. Але протягом року все стало на свої місця. Податки запрацювали. Є прогресивні зміни. А головне, що маємо виконання бюджетів. Подякувати за це потрібно добросовісним і сумлінним платникам. Якби не  вони – то не мали б ми і доходної частини. 
Треба також сказати, що нові податки, в основному, йдуть до сільських бюджетів. Районний - формується за рахунок податку з доходів фізичних осіб. 
- Назвіть, будь ласка, сільські ради, які мають найбільший показник виконання сільського бюджету і відповідно найменший. 
- Найбільший показник виконання бюджету (тобто до 180%) за 11 місяців поточного року має Нова Прага, Куколівка та Андріївка. 
А от найменший (до 110%) - Світлопілля та Шарівка. Фактично десь на тому рівні, «плюс-мінус», ці дані збережуться й до кінця року.
- Наскільки ж самі громади відчули на собі збільшення бюджетів?
- Зросли ціни, тарифи, зарплатня. Але ж при цьому сільради мали змогу їх забезпечити.  
І разом з тим протягом року акумулювались кошти до так званого «бюджету розвитку», за які в Улянівській, Червонокам’янській та Щасливській школах встановлено котли альтернативних видів опалення.
А ще проведені і ремонти сільських доріг. На що із місцевих бюджетів використано майже півтора мільйона гривень.  На придбання зупинок і дитячих майданчиків - майже мільйон, на реконструкцію водопровідно-каналізаційної мережі - більше трьохсот тисяч гривень, на реконструкцію вуличного освітлення  - двісті тисяч грн.. До того ж, незважаючи на різке зростання ціни на газ, у деяких селах продовжилася газифікація, на що також витрачено біля мільйона гривень. Проводилися ремонти дитсадків та ФАПів. І, в цілому, у порівнянні з аналогічним  періодом минулого року видатки «бюджету розвитку» ми не зменшили. Звісно, плани у сільських голів були більші, але якби не зростання цін, то і виконали б більше. 
- Як ви відчуваєте, наступний бюджет буде кращим чи гіршим, ніж цьогорічний?
- Важко планувати і прогнозувати наперед. Ми будемо намагатися жити не гірше, ніж цьогоріч. Можливо, й це не виключення, що наша робота зміниться в контексті майбутніх реформ в питанні децентралізації. Але навіть за таких умов - докладемо максимум зусилля, щоб було не гірше. Також зараз ми в очікуванні нових змін до податкового та бюджетного кодексів. Ще не знаємо навіть, коли їх затвердять. Та й державний бюджет чекаємо уже з цими урахуваннями. Хоча місцеві бюджети повинні затвердити без них і коригувати у наступному році.  
- Спасибі за розмову. 
В. ТИМОФЄЄВА.